به گزارش  واحد مرکزی خبر ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در سخنانی در نشست علنی شورای عالی استانها گفت : امیدواریم در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بتوانیم با همکاری همه شوراها در سراسر کشور برای توسعه فرهنگ تلاش کنیم و به تغییر رفتار مطلوب در دانش آموزان منجر شود.

وی افزود: امروز در دنیا مهمترین سرمایه، سرمایه انسانی است و سرمایه هر کشوری از سه جزء تشکیل شده که اولین آنها سرمایه انسانی و سپس سرمایه فیزیکی و سرمایه طبیعی است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همه پذیرفته اند که در این سه نوع سرمایه، سرمایه انسانی مهمترین بوده و کشوری توسعه یافته است که سهم سرمایه انسانی اش بیشتر باشد.

فانی ادامه داد: سرمایه انسانی کشورهای تولید کننده مواد خام، 36 درصد اعلام شده اما سرمایه انسانی کشور ما 34 درصد اعلام شده است و نشان می دهد ما در رشد و توسعه و همچنین کیفی سازی نیروی انسانی خود، باید تلاش بیشتری کنیم چون جمعیت کشورمان جوان و نقش آموزش و پرورش، ممتاز است.

وی افزود: آموزش و پرورش زیرساخت سرمایه انسانی را تامین می کند و 12 و نیم میلیون دانش آموزی که امروز در مدارس ما تحصیبل می کنند، همان هایی هستند که 20 سال دیگر وارد جامعه می شوند.

وی افزود: آموزش و پرورش سبب ساز توسعه است و به همین دلیل بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری فرموده اند که بالاترین سرمایه گذاری در کشور، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است و  یک موضع گیری استراتژیک در کشور است.

فانی تصریح کرد: اگر می خواهیم آینده خوبی داشته و کشوری توسعه یافته، متعالی، مستقل، توانمند و اثرگذار باشیم، باید به آموزش و پرورش کشور به صورت ویژه پرداخته شود، این وزاتخانه بزرگترین وزارتخانه کشور است و یک و نیم میلیون کارمند و معلم و 12 میلیون و نیم دانش آموز داریم، اما این وزارتخانه نقشی کلیدی دارد.

وی گفت: یک سندی در آموزش و پرورش به نام سند تحول نظام آموزشی کشور داریم که این سند پس از سال ها مطالعه و تحقیق تهیه شده است و این وزارتخانه خودش را مکلف می داند که ابتدا نقشه راه این سند تحول را فراهم و سپس اجرای سند را اغاز کند و برخی از راهکارهای سند تحول، از مهر 93 اجرا خواهد شد.

فانی اضافه کرد: این سند، تحولی است که آموزش و پرورشِ در تراز جمهوری اسلامی را رقم می زند و امیداریم با حمایت همه، این سند را اجرایی کنیم.

این وزارت هنوز با کمبود های فراونی مواجه است و بودجه 93 نسبت به 92 در کشور، حدود 11 درصد رشد داشته و این در حالی است که در آموزش و پرورش بیش از 26 درصد رشد دارد و دولت به آموزش و پرورش عنایت خاصی داشته است.

وی با بیان اینکه امیدواریم تحولی در اقتصاد کشور شکل گیرد  و آموزش و پرورش بتواند به جایگاه بهتری در سهم اعتبارات کشور برسد، گفت: تکیه صرف بر بودجه دولتی مشکل گشا نیست.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: اگر اختیارات مدارس را افزایش دهیم، می توانیم در ارتقای کیفیت موثر باشیم. آموزش و پرورشی که این اهمیت را دارد با تلاش معلم است که خوب اداره می شود، یعنی معلم نقش کلیدی در آموزش و پرورش دارد و اگر دنبال آموزش و پرورش پویا، اثربخش و مفید هستیم ، باید بدانیم که به معلم رسیدگی خاص شود.

فانی ادامه داد: در آموزش و پرورش، اگر فقط متکی به بودجه ای که دولت در اختیار ما می گذارد، باشم، وضع همان خواهد بود که تاکنون بوده است. تکیه صرف به بودجه دولتی وضع ما را متحول نخواهد کرد و باید به مردم، اولیا و معلمان و و دانش آموزان تکیه و به آنها اعتماد کنیم و اجازه دهیم که مردم در حوزه های آموزش و پرورش دخالت کنند و حضور داشته باشند.

وزیر آموزش وپرورش افزود: توسعه مشارکت در آموزش و پرورش یک امر جدی است و ما آن را پیگیری خواهیم کرد و برنامه های خوبی در این باره به تصویب رسیده است و از امسال اجرایی خواهد شد.

فانی تأکید کرد: شوراهای شهر و روستا می توانند با همکاری آموزش و پرورش در برنامه ریزی های منطقه ای به ما کمک کنند. باید بدانیم که در دوره های متوسطه و فنی و حرفه ای، رشته های نظری را چگونه توسعه بدهیم. برنامه ریزی های منطقه ای  می تواند با همکاری های خوب آموزش و پرورش و شوراهای شهر و روستا شکل بگیرد.

توسعه آموزش و پرورش با مشارکت همه نهادها و مردم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قانون بودجه 93 گفت: مجلس شورای اسلامی اجازه داده است بخشی از فضاهای آموزشی را تغییر کاربری دهیم  و برای وزارتخانه کسب درآمد کنیم.

علی اصغر فانی افزود: تفاهمنامه ارزشمندی با شورای عالی استانها به امضا رسید تا همکاری مناسبی میان دو واحد تاثیرگذار ایجاد شود.

وی افزود: با امضای این تفاهمنامه امیدواریم منابع بیشتری جذب وزارت آموزش و پرورش شود و طبق قانون می توان از امکانات شوراها برای پیشبرد اهداف آموزشی کشور بهره برد.

وزیرآموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این وزارت متعلق به آحاد مردم است و رشد تعلیم و تربیت وظیفه همه سازمانهاست و از همکاری شورای عالی استانها کمال تشکر را داریم.

فانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وزارت آموزش و پرورش با امضای این تفاهمنامه چه امکاناتی را به دست می آورد، گفت: در آموزش و پرورش سیاست کلی توسعه مشارکتهاست و از آنجایی که شورای عالی استانها همکاری خوبی با ما داشته است، به دنبال هم افزایی بیشتر هستیم.

وی ادامه داد: باید از امکانات ملی برای پیشبرد اهداف آموزشی بهره بگیریم که خوشبختانه شوراهای شهر و روستا که عصاره نظر ملت هستند ، همپای ماست.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به احکام بودجه سال 93 از اجازه مجلس برای تغییر کاربری فضاهای آموزشی به منظور کسب درآمد برای این وزارت خبر داد و گفت: با درآمد حاصل شده می توان به مقاوم سازی، ایجاد و توسعه فضاهای آموزشی پرداخت.

فانی اظهار داشت: خوشبختانه تفاهمنامه های همکاری با وزارتخانه های مختلفی امضا شده است که امیدواریم این تفاهمنامه ها ما را در جهت استفاده بهینه از امکانات ملی کمک کند.