معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: ثبت نام دانش آموزان از اول خرداد تا 18تیر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رشته و شاخه تحصیلی دانش‌آموزان گفت: هدایت تحصیلی متناسب با علاقه و نیاز جامعه، مهم‌ترین اتفاق زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دانش‌آموزان محسوب می‌شود.
 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان صبح امروز در نشست خبری که در ساختمان آموزش متوسطه برگزار شد، با بیان این که ثبت دانش‌آموزان از اول خرداد تا هجدهم تیرماه ادامه می‌یابد، تصریح کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شروع شده است و ثبت‌نام در بقیه پایه‌ها بعد از اتمام امتحانات خردادماه انجام می‌شود.

وی بحث «هدایت تحصیلی» را برای دانش‌آموزان پایه اول متوسطه دوره دوم بسیار مهم توصیف و خاطرنشان کرد: انتخاب شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی می تواند آینده شغلی و زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دانش آموزان را رقم زند.

زرافشان «علاقه دانش آموزان»، «انجام تکالیف قانونی آموزش و پرورش» و «توسعه متوازن رشته ها و شاخه های تحصیلی» را سه پارامتر جهت‌گیری در انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان در «هدایت تحصیلی» خواند و افزود: این که فقط به «علاقه دانش آموزان» نگاه شود نمی‌تواند دورنمای خوبی برای آموزش و پرورش و آموزش عالی ایجاد کند.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحصیل 47 درصد دانش‌آموزان متوسطه کشور در رشته «علوم‌تجربی»، اظهار کرد: این موضوع برای آموزش و پرورش به لحاظ تأمین نیروهای متخصص مشکلات خاصی را به وجود آورده است و علاوه بر این جذب این تعداد از دانش‌آموزان در تحصیلات تکمیلی نیز برای آموزش عالی به مشکلی مضاعف تبدیل شده است.

وی در مورد «تکالیف قانونی» برنامه پنجم توسعه، گفت: در قوانین بالادستی تاکید بر توسعه رشته‌های «علوم انسانی» در متوسطه نظری و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شده است و الزام قانون به پوشش 46 درصدی این رشته‌ها است.

زرافشان «توسعه متوازن رشته ها و شاخه های تحصیلی» را با توجه به جهت‌گیری‌های کلان کشور امری ضروری خواند و افزود: باید با کمک دستگاه‌های کشور و همکاری رسانه‌ها، جامعه را به سمت نیازهای اصلی کشور به رشته‌های تحصیلی مختلف سوق دهیم.

رئیس «ستاد پروژه مهر» تحصیل دانش‌آموزان تا پایان دوره راهنمایی را بر اساس قانون اساسی اجباری عنوان و خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه جامعه علمی کشور پوشش تحصیلی در دانش‌آموزان ابتدایی نزدیک به 100 درصد است و در دوره راهنمایی این رقم به بالای 95 درصد رسیده است.

وی «توسعه مدارس در مناطق محروم» را یکی از اهداف «آموزش برای همه» در یونسکو برشمرد و اظهار کرد: با پوشش تحصیلی تقریباً کامل در دوره ابتدایی، تقاضای اجتماعی برای ثبت‌نام در دوره راهنمایی و متوسطه افزایش یافته است و این عامل در مناطق محروم به ایجادکلاس‌های چند پایه با محوریت، «روستا مرکزی»، «خوابگاه مرکزی» و «مدارس شبانه روزی» در آمده است.

زرافشان توسعه «مدارس شبانه روزی» را به عنوان آخرین راه حل آموزش و پرورش برای  پوشش تحصیلی در مناطق محروم عنوان و افزود: تاسیس مدارس نمونه دولتی، خوابگاه مرکزی و روستای مرکزی در مناطق محروم به عنوان یک تجربه خوب آموزشی می تواند مورد استفاده کشورهای دیگر قرار گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، انتخاب دانش آموزان در مدارس مختلف را براساس «طبقه بندی علمی» نادرست خواند و ادامه داد: این موضوع به فرآیند آموزش در مدارس دولتی ضربه جبران ناپذیری وارد می‌کند و از این رو آموزش و پرورش، سیاست جلوگیری از توسعه مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان را اتخاذ و تخصیص منابع را به سمت مدارس دولتی هدایت کرده است.

وی با اشاره به کاهش 10 درصدی حق التدریس معلمان در سال تحصیلی جدید گفت: وجود نیروهای مازاد و کمبود نیرو در برخی از رشته ها تعارضی را برای دستگاه رسمی کشور به وجود آورده است که برای تامین نیازهای آموزش و پرورش به اجبار تصمیم فوق را گرفتیم.

رئیس «ستاد پروژه مهر» با اشاره به بودجه بسیار کم آموزش و پرورش برای سرانه دانش آموزان،تصریح کرد: براساس ماده11 قانون شوراهای آموزش و پرورش، سرانه مدارس به غیر از اعتبارات دولتی باید از کمک های خیرین، دستگاه های دیگر و اولیای دانش آموزان تامین شود.

زرافشان با بیان این‌ اصل که «دسترسی به آموزش بهتر از ترک تحصیل است»، گفت: در مناطق محروم تدریس معلمان علاوه بر رشته اصلی و رشته نزدیک به آن در جهت کمک به این اصل است و در دانشگاه‌های فرهنگیان، آموزش معلمان چند پایه و چند مهارتی به عنوان استراتژی های مناسب انتخاب شده است.

وی کمبود نیرو و تجهیزات مدارس فنی و حرفه ای را از مشکلات مهم توسعه این مدارس عنوان و خاطرنشان کرد: «خرید خدمات آموزشی» و « برون سپاری» به عنوان راه حل های این مشکل در حال اجرا است و درصددیم که با امضای تفاهم نامه با دستگاه های دیگر توسعه آموزش های فنی و حرفه ای مطابق با برنامه دنبال شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص جزئیات «پروژه مهر» گفت: آمادگی فیزیکی 100 هزار واحدآموزشی از لحاظ تجهیز کلاس‌ها، آزمایشگاه‌ها، ساماندهی نیروها و ثبت نام دانش آموزان بخشی از فعالیت های این پروژه به حساب می آید.