مهندسی میکروب‌ها برای تولید محصولات غذایی

مهندسی میکروب‌ها

یک شرکت زیست شناسی در بوستون به نام Ginkgo Bioworks،در تلاش است تا در مهندسی میکروب‌ها به صورت مصنوعی میکروب‌های تثبیت کننده نیتروژن را به گونه ای مهندسی کند که بتوانند در هر گیاهی زندگی کنند و (مانند حبوبات) به خودی خود کود تولید کرده و به طور موثر از کودهای مصنوعی وابسته به سوخت های فسیلی رهایی یابند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اکسترا کریسپی، حبوبات در زمینه باروری محصولاتی خودکفا بوده و بر خلاف بسیاری دیگر از محصولات(مانند بادام زمینی، سویا، نخودفرنگی و لوبیا) از رشد میکروب‌هایی موسوم به تثبیت‌کننده‌های نیتروژن حمایت می‌کنند.

این میکروب‌ها نیتروژن را در خاک به آمونیاک تبدیل می‌کنند که یک مؤلفه ضروری در فتوسنتز است. از آنجایی که محصولات اصلی مانند ذرت، برنج و گندم به طور طبیعی از نیتروژن در رشد استفاده نمی‌کنند، کشاورزان به استفاده از کود مصنوعی روی آوردند.

در اوایل سال جاری، بلومبرگ ویدیویی را منتشر کرد که نشان می‌داد چگونه محققان در Ginkgo ژن‌های موجود در میکروب‌ها را برای تولید ترکیبات معطر تغییر داده و سبب شده تا ژن‌های مخمر عطری شبیه به هلو و گل سرخ داشته باشند.

این ترکیبات استخراج شده و در صنایع غذایی و عطرسازی از آن استفاده شده است.

Ginkgo در مقیاس بزرگتر، در حال تلاش برای استفاده از دی‌.ان‌.ای در جهت پرورش غذا به جای تولید آن در کارخانجات است.

جیسون کلی، یکی از بنیانگذاران Ginkgo Bioworks در ویدیوی بلومبرگ، می‌گوید: “آیا می‌توان زیست شناسی را برای تولید مواد غذایی برنامه ریزی کرد؟ بله، چون کلید آن دی‌.ان‌.ای است.”

کلی از برنامه‌های کمپانی Ginkgo برای طراحی میکروب‌های مهندسی شده در جهت تولید محصولات غذایی خبر داد . برای شروع این برنامه، Ginkgo اخیرا با شرکت بایر، که یک شرکت دارویی چند ملیتی در آلمان است، همکاری خود را آغاز کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دی‌.ان‌.ای نوعی کد دیجیتالی است که دانشمندان توانایی خواندن و نوشتن آن را از طریق توالی و سنتز آن دارند.

با این حال محققان در شرکت جدید Ginkgo-Bayer در حال حاضر کار بر روی این پروژه بوده و تیم علمی Bayer در حال حاضر مجموعه‌ای از انواع مختلف میکروب های تثبیت کننده نیتروژن را گردآوری کرده که تیم Ginkgo می‌تواند در اوایل ماه آینده به تعیین توالی آنها بپردازد.