وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح سؤالات استاندارد موجب بروز روش‌های تدریس خلاق در معلمان می‌شود.                                                                      

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر فانی در سلسله نشست‌های صمیمی با کارشناسان حوزه ستادی دیروز در جمع کارشناسان مرکز سنجش گفت: کارشناسان و مسئولان بخش‌های مختلف آموزش و پرورش با ارائه پیشنهادات و نظرهای کارساز خود باعث ایجاد هم‌افزایی در مجموعه سازمانی خواهند شد. در نتیجه این همدلی و هم رأیی نیز بهره‌وری کار افزایش می‌یابد.
وی به خطیر بودن مسئولیت خویش در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: هدف همه ما در آموزش و پرورش، بهبود و رشد و تعالی اهداف آموزشی و پرورشی است.
وزیر آموزش و پرورش هدف‌های رفتاری کتاب‌های درسی را از جمله اهم نکات قابل توجه برشمرد و گفت: تعیین و مشخص شدن اهداف کتاب‌های درسی قبل از تألیف از جمله مسائل بسیار ضروری و قابل توجه به شمار می‌آید.
فانی هرکدام از واحدهای آموزشی را دارای هدف‌های خاص خود دانست و ادامه داد: اهداف ابتدا کلی هستند سپس عملیاتی شدن هدف‌ها، محتوا و برنامه و تمرین نیز مشخص می‌شود.
اهداف کتاب‌های درسی مشخص شود:
وی عملی نشدن این امر در آموزش و پرورش را یک خلاء جدی دانست و از مسئولان وزارتی خواست با تنظیم نامه‌ای برای سازمان پژوهش، خواستار مشخص شدن اهداف کتاب‌های درسی طی دوره‌های مشخص شده و سپس متخصصان مرکز سنجش با حساسیت خاص خود سؤال‌های خوبی را طراحی کنند.
علی‌اصغر فانی با تأکید بر اصلاح روش تدریس، جایگزینی خلاقیت محوری بر حافظه محوری را از جمله خواسته‌های مهم مقام معظم رهبری عنوان کرد و اظهار داشت: درک مفاهیم درسی و تحقیق و بررسی مطالب توسط دانش‌آموز امری حائز اهمیت است، چرا که فهم مفاهیم ماندگارتر از حفظ مطالب است.
وی سوق دادن دانش‌آموز به سمت طراحی و تحلیل سؤال برای رسیدن به پاسخ صحیح را فرایند مهم آموزشی بیان کرد و گفت: برگزاری امتحانات به روش کتبی باعث از بین رفتن مهارت‌های کلامی و کند شدن سرعت انتقال افکار به یک دیگر در جامعه شده است.
وزیر آموزش و پرورش طراحی سؤال‌های استاندارد را گامی مؤثر برای معلمان جهت حرکت به سمت تدریس خلاق و در نتیجه تحولی عظیم در روش تدریس عنوان کرد.
فانی هدف اصلی را مقابله با سؤال‌های تستی یا چهار جوابی بیان کرد و خواستار ترویج سؤال‌های استاندارد در بدنه آموزش و پرورش شد.
وی تصریح کرد: طراحی سؤالات استاندارد باعث پیشرفت فرایند یاددهی یادگیری در آموزش و پرورش شده و عملاً تدریس معلمان را متحول می‌سازد.
فانی اظهار داشت: هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور افزایش توانمندی و تربیت کارشناسان ستادی در استان، منطقه و وزارتخانه از جمله دیگر اهداف موردنظر است.
سؤالات تشریحی قدمی مثبت در نظام یاددهی و یادگیری است:
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: قانون سنجش و حذف کنکور تکلیفی مهم برای آموزش و پرورش تعیین کرده است. وی هدایت آموزشگاه‌ها و مؤسسات در طراحی سؤالات تشریحی را قدمی مثبت در نظام یاددهی- یادگیری دانش‌آموزان در دستگاه تعلیم و تربیت ارزیابی کرد.
وی طرح سؤالات استاندارد با هماهنگی سازمان سنجش کشور برای پایه‌های تحصیلی پایین‌تر را در دستور کار خود قرار داد و خاطر نشان کرد: طراحی فراوان سؤالات و انتشار آن‌ها در میان اقشار جامعه می‌تواند منبع درآمد خوبی برای آموزش و پرورش باشد.
وی متذکر شد: باید مراقب بود که خود را به جای بخش خصوصی قرار نداده و کیفیت کار را از یاد نبریم.
وزیر آموزش و پرورش ضمن اظهار نگرانی از وجود جعل اسناد، اظهار امیدواری کرد که بتوان راه‌حل مناسبی برای برطرف کردن این معضل دست یافت.
فانی هم‌چنین با اشاره به ارتقاء سیستم‌ها در آموزش و پرورش خواهان مشخص شدن هزینه‌های صرف شده در این زمینه شد. وی با استناد به سیاست رییس‌جمهور در تقویت پیشرفت‌های IT در کشور، سیستم‌های فن‌آوری IT در دولت یازدهم را رو به پیشرفت ذکر کرد.