اختاپوس

اختاپوس‌ها موجودات اقیانوس‌ها هستند که هشت پا، سر بزرگ کیسه مانند و چشم‌هایی درشت دارند. هشت پایان دارای سه قلب هستند و خون آنها آبی رنگ است و برای فرار از شکارچیان جوهر سیاه رنگی از خود ترشح می‌کنند.

به گفته محققان، هشت پایان از جانوران باهوش دریایی هستند که  289 گونه می‌باشند. دو سوم از سلول‌های عصبی هشت پا بجای سر در پاهای آن قرار دارد. این بدان معناست که اختاپوس می‌تواند به وسیله یک پا بر روی جستجوی غذا در غار تمرکز کند، در حالی‌که پای دیگر تلاش می‌کند یک صدف را شکسته و یا باز کند.

اکثر آنها اسکلت داخلی یا پوسته محافظ ندارند. بدن آنها نرم است و به آنها این توانایی را می‌دهد که به شکاف‌ها و ترک‌های کوچک نفوذ کنند.

آنها دارای آرواره‌های قدرتمند و بزاق سمی هستند. همه اختاپوس‌ها توانایی تغییر رنگ دارند و در عرض چند ثانیه می‌توانند خود را به رنگ محیط؛ آبی، خاکستری، صورتی، قهوه‌ای یا سبز روشن در آورند. همچنین دارای سه قلب هستند، دو قلب برای خون‌رسانی به آبشش‌ها و یکی برای سایر قسمت‌های بدن.

رنگ آبی خون آنها به دلیل داشتن پروتئین hemocyanin  است که دارای مس می‌باشد. همچنین برخی از آنها می‌توانند بدن خود را شبیه جانوران خطرناکتر دریایی مانند مارماهی و شیر ماهی پیچ وخم دهند.

هشت‌پایان گوشتخوار هستند. وعده‌های غذایی آنها می‌تواند شامل صدف، میگو، خرچنگ دریایی، ماهی، کوسه‌ها و پرندگان باشد.

دشمن اصلی آنها کوسه‌ها، دلفین‌ها و مارماهی‌های بزرگ هستند.

اختاپوس‌ها به اندازه‌های مختلفی هستند که کوچکترین آنها Octopopus wolfi است که کمتر از یک اینچ( 2.5سانتیمتر)طول دارد و وزن آن کمتر از یک گرم است.

هنگامی که این موجودات شنا می‌کنند اندامی که خون را به قسمت‌های مختلف بدن آنها می‌رساند، از کار می‌ایستد که این موضوع باعث خسته شدن آنها می‌شود و به همین دلیل است هشت‌پایان ترجیح می‌دهند آهسته بخزند تا اینکه شنا کنند.

اختاپوس‌ها حس بینایی خوبی دارند اما ناشنوا هستند.