photo_2017-06-06_16-15-35.jpg

در حالی که نسخه‌های قبلی آنتی‌بیوتیک‌ها زندگی‌های بی‌شماری را از مرگ بر اثر بیماری‌های کشنده نجات داده‌اند اما این نسخه‌های جدید بسیار قدرتمندتر هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه یونیورسیتی هرالد، آنتی‌بیوتیک‌های جدید موسوم به سوپرآنتی‌بیوتیک 25 هزار برابر قوی‌تر از نسخه‌های اسبق خود هستند و شاید چاره‌ای برای باکتری‌های مقاوم مرگبار باشند.

سوپرآنتی‌بیوتیک ونکومایسین 3.0

آنتی‌بیوتیک ونکومایسین 1.0 که از سال 1958 مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نسخه سه بروز رسانی و تحت عنوان “سوپرآنتی‌بیوتیک” عرضه شده است. این سوپر آنتی‌بیوتیک طوری مهندسی شده که قدرتمندتر و موثرتر باشد تا بتواند با باکتری‌های مقاوم در برابر دارو که تهدید بزرگی برای بشریت هستند، مبارزه کند. نسخه 3.0 این آنتی‌بیوتیک به پزشکان این امکان را می‌دهد تا در برابر باکتری‌های مقاوم صاحب برتری باشند و این می‌تواند پایه‌ای برای انجام تحقیقات در زمینه ساخت آنتی‌بیوتیک‌های بادوام بیشتری باشد.

اسکات میلر شیمی‌دان “دانشگاه ییل”(Yale University) آمریکا کار بر روی سوپرآنتی‌بیوتیک‌های جدید را قابل تحسین دانست و عنوان کرد: این دستاورد اوج تحقیقات و تلاش‌های طولانی مدت بسیاری از محققان و کارشناسان دیگر نیز است.

باکتری‌ها دور سلول‌ها دیوار می‌سازند و سلول را تضعیف می‌کنند. ونکومایسین 3.0 می‌تواند به چسبیدن به این دیوار آن را بشکند و با تخریب ساختمان آن باکتری‌ها را نابود کند.

طی 80 آزمایشی که در سیستم حمل‌ونقل ریلی شهر لندن انجام گرفت، محققان روی صندلی‌ها، درها و دیوار واگن‌های قطارها 121 گونه باکتری شناسایی کردند که 9 مورد آنها از خطرناک‌ترین باکتری های دنیا بودند. این گونه از باکتری‌ها بسیار مقاوم هستند و برای مقابله با آنها بایستی دست به دامن سوپرآنتی‌بیوتیک‌ها شد.