معلمان پیشگامان تحول

مدرسه، محور بنیادین توسعه ملی و معلمان پیشگامان تحول هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش طی یادداشتی همزمان با آغاز سال تحصیلی، مدرسه را محور بنیادین توسعه ملی و معلمان را پیشگامان تحول دانست.

 معلمان پیشگامان تحول 

وزیر آموزش‌وپرورش محسن حاجی میرزایی

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی طی یادداشتی، مدرسه را محور بنیادین توسعه ملی و معلمان و مدیران را پیشگامان تحول و پرچمداران دستیابی به توسعه ملی دانست.

متن کامل یادداشت وزیر آموزش‌وپرورش به شرح زیر است:

تقارن ایام بازگشایی مدارس کشور با ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و هفته دفاع مقدس را که یادآور افتخارآفرینی‌های فرزندان رشید این مرز و بوم در پرتوی تعالیم مکتب عاشورا است به فال نیک می‌گیرم.

شکل‌گیری نظام اجتماعی مطلوب با سامانیافتن نظام تعلیم و تربیت امکان‌پذیر است و اساس هرگونه توسعه پایدار و تحول در نظام اجتماعی نیز آموزش و پرورش است.

جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت سه دهه در اوایل دهه۹۰به سندی جامع برای ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزشی دست‌یافت و فرصتی گرانسنگ و مغتنم برای ایجاد اصلاحات اساسی در اختیار این بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور قرار گرفت،

فرصتی که در سایه بهره‌گیری از آن می‌توان زیربنای لازم را برای ایجاد تحولات در نظام اجتماعی کشور فراهم آورد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام آموزشی با تغییر سیاست از آموزش‌های صرفاً نظری به سمت نظام تربیت چند ساحتی زمینه تربیت شهروندان تراز اهداف نظام اسلامی را درگام دوم انقلاب فراهم می‌آورد.

ساحت‌های شش‌گانه تربیتیواعتقادی، اخلاقی و عبادی، علمی و فناورانه، زیباشناختی و هنری، زیستی و بدنی، اقتصادی و حرفه‌ای، سیاسی و اجتماعی، شش مختصه بسیار مهم تربیت در چارچوب سند تحول بنیادین هستند که آموزش و پرورش برای تحقق آن‌ها در شخصیت نسل‌های نو زیرساخت‌های لازم را در زیر نظام‌های سند تحول فراهم می‌نماید.

این شش ساحت تربیتی توسط شش زیر نظام مدیریت و راهبری، فضا و تجهیزات و فناوری، پژوهش و ارزشیابی، برنامه درسی ملی، منابع انسانی و منابع مالی حمایت می‌شوند تا یک تربیت جامع تمام ساحتی جامه تحقق بپوشد.

رسیدن به چنین هدف بزرگی که تضمین‌کننده آینده جامعه ایران در چارچوب گام دوم انقلاب اسلامی است مستلزم شکل‌گیری عزم ملی و اراده همگانی است.

حوزه‌های عمل شش‌گانه سند تحول 

آموزش و پرورش ایران در چارچوب چرخش‌های تحولی که بیانگر رویکردهای سند در حوزه‌های عمل شش‌گانه است،

زمینه‌های لازم برای گذار از یک آموزش و پرورش سنتی حافظه محور به یک نظام فرهنگی تربیتی مهارت محور را فراهم خواهد کرد.

خوشبختانه این رویکرد مهم ملی موردحمایت مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی است که در موقعیت‌های مختلف اراده خویش را مبنی بر لزوم اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشکار کرده‌اند

همچنین در دولت‌های یازدهم و دوازدهم جمهوری اسلامی عملاً اهداف و راهکارهای این سند در چارچوب برنامه‌های عملی ذیل زیر نظام‌ها تدوین‌شده و برای اجرا ابلاغ گردیده‌اند.

گذار اساسی به آموزش و پرورش مهارت محور شش ساحتی در آموزش و پرورش ایران مستلزم تغییراتی اساسی در سازمان مدرسه و مهارت‌ها و توانایی‌ها و انگیزه‌های معلمان است.

معلمان توانمند و با انگیزه می‌توانند این رسالت خطیر را بر دوش بگیرند.

در نگاه بنده، مدرسه، محور بنیادین توسعه ملی است و معلمان و مدیران پیشگامان تحول و پرچمداران دستیابی به توسعه ملی هستند

لذا تلاش خواهیم کرد با همراهی و همکاری تمام نهادها به‌ویژه مساعدت هیأت محترم دولت و معاضدت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی زمینه ارتقای منزلت اجتماعی و تأمین معیشت فرهنگیان عزیز را به‌گونه‌ای فراهم آوریم تا با رفع تبعیض‌ها موجبات افزایش انگیزش معلمان عزیز بیش از پیش فراهم آید.