یک تیم بین‌المللی از دانشمندان برای نخستین بار موفق به شناسایی ژنی برای سفید شدن موها شده‌اند که تائید می‌کند این خصوصیت از یک ترکیب ژنتیکی برخوردار بوده و تنها عوامل محیطی باعث آن نمی‌شوند.

این تحقیق به بررسی جمعیتی بالغ بر 6000 نفر با تبار متفاوت در سراسر آمریکای لاتین پرداخت تا ژن‌های جدید مرتبط با رنگ، سفید شدن، تراکم و شکل مو را شناسایی کند.

ژن IRF4 در رنگ موها ایفای نقش می‌کند اما این نخستین باری است که ارتباط آن با سفید شدن موها شناسایی شده است. این ژن در تنظیم کردن تولید و ذخیره رنگدانه ملانین رنگ مو، پوست و چشم دخیل است.

سفید شدن مو در اثر غیبت ملانین در موها روی می‌دهد از این رو می‌خواستند نقش IRF4 را در این فرآیند شناسایی کنند. درک چگونگی تاثیرگذاری این ژن بر سفید شدن موها می‌تواند به توسعه برنامه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی کمک کند که ظاهر مو را با کند کردن یا متوقف کردن سفید شدن موها تغییر می‌دهند.

یک ژن دیگر موسوم به PRSS53 نیز که بر فر شدن موها تاثیر می‌گذارد، توسط مرکز علوم پوست دانشگاه برادفورد به عنوان بخشی از این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.

این محققان همچنین ژنهای مرتبط با موی دیگری از جمله EDAR را برای ضخامت ریش و شکل مو، ژن FOXL2 برای ضخامت ابروها و PAX3 را برای شیوع ابروی پیوسته شناسایی کردند.

این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.