سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین

 

 اولین کنگره ی بین المللی آموزش علوم زمین با همکاری دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، چهارشنبه، 92/11/29، با حضور دبیران و معلمان آموزش و پرورش، مدرسان و اعضای هیأت علمی پردیس های دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این جلسه، دکتر پرویز انصاری راد، دبیر علمی همایش آموزش علوم زمین، ضمن تقدیر و تشکر از دکتر مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان و مهندس کره ای، رییس سازمان زمین شناسی کشور، به بیان مطالبی پیرامون جایگاه و نقش ارزشمند معلمی، مناصب شغلی معلمان، همچون تعلیم و تربیت، ولایت بر یادگیرندگان که از ویژگی ها و رسالت رسول خدا (ص) است، شرافت ذاتی شغل معلمی نسبت به دیگر شغل ها و …پرداخت.

وی، در ادامه، درخصوص حقوق دانش آموزان نسبت به دبیران و نظام آموزشی؛  از جمله، فراهم کردن بهترین شرایط برای آموزش بهتر زیستن، اخلاقیات، ارزش ها، مهارت ها، دانش ها و کسب مراتبی از حیات طیبه اساسی به بیان مطالبی پرداخت و بر برخورداری از کیفیت آموزش مطلوب، محیط آموزشی مناسب، آزادی اجتماعی، آداب و فرهنگ در طراز جمهوری اسلامی و … تأکید کرد.

در ادامه، دکتر محمود امانی طهرانی، مدیر کل دفتر تألیف و کتب درسی وزارت آموزش پرورش، به بیان سخنانی پیرامون چگونگی ارتقاء آموزش علوم زمین در کشور و ضرورت توجه و اهتمام ویژه به مباحث نام ها، اصطلاحات زمین شناسی و محیط زیست مثل آب، هوا ،سیاره زمین پاک، دریا و پدیده های زمین شناسی مثل زمین لرزه آتشفشان و… در کتاب های دوره ی ابتدایی و متوسطه، پرداخت.

وی، افزود: دانش آموزان باید با کسب دانش و مهارت لازم، چگونگی زندگی در کنار این پدیده ها را تجربه نمایند و نهایتا به شایستگی یادگیری که همانا به کارگیری آموزش های کسب شده در محیط زندگی است، برسند.

دکتر امانی، در ادامه، به حل مسأله ی ژئوتوریسم و محیط زیست؛ همچنین به مهجور بودن درس زمین شناسی اشاره کرد و افزود: با حذف کنکور درسال 1395 و تأثیر گذاری نمره ی دروس امتحانات نهایی در پذیرش دانشجو، مسأله ی ضریب درس زمین شناسی در کنکور حل و فصل خواهد شد.

ارئه ی ویدیو کنفرانس پروفسور باربارا، از دانشگاه همیلتون کلینتون PhD, Professor of Geosciences, Hamilton) College, Clinton ) با موضوع آموزش علوم زمین و جامعه، بخش دیگری از اولین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین، بود که در طول پخش این ویدیو کنفرانس، وی، نظاره گر برنامه بوده و در پایان این بخش، به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داد.

پس از آن، برگزیدگان فراخوان مقاله، مهندس محمد یوسفی، دکتر انصاری راد، مهندس شراره کلانی و مهندس محمد نوری زاده، به ارائه مقاله خود پرداختند. در ادامه ی گردهمایی، بعد  از اقامه ی نماز و صرف غذا، ارائه دهندگان مقالات به صورت پوستر ( 59 مقاله)، آثار خود را  ارائه نمودند. 

در پایان، ویدیو کنفرانسی با عنوان فرصت هایی برای علوم زمین و استانداردهای جدید آن در ایالات متحده، از پروفسور مایکل(Dr. Michael Wysession, Associate Professor of Earth & Planetary Sciences, Washington Universit ) پخش شد، سپس، قسمت دوم ارائه مقالات توسط مهندس بهروز صاحب زاده، مهندس بازوبندی، دکتر رسول شریفی و مهندس مژگان آبی، برگزار گردید.