یکی از کارهای بسیار خطرناک یخ بستن یا فریز کردن آب درون بطری‌های آب معدنی است. یخ بستن آب درون بطری باعث وارد شدن ترکیبات پلیمری به داخل آب شده و می‌تواند سرطان زا باشد.

علی مقیمی، دکترای شیمی تجزیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: با توسعه صنایع بسته بندی استفاده از بطری‌های ساخته شده از (pvc) یا پلی وینیل کلرایدو (pet) یا پلی اتیلن و ترکیباتی از این قبیل در صنایع غذایی افزایش یافته است. آب‌های معدنی در این بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شود. قرار دادن این بطری‌ها در سرما و گرمای زیاد و استفاده مجدد از آنها تهدیدی جدی برای سلامتی است.

وی ادامه داد: یکی از کار‌های بسیار خطرناک یخ بستن یا فریز کردن آب درون بطری است. یخ بستن آب درون بطری باعث وارد شدن ترکیبات پلیمری ظروف پلاستیکی به داخل آب می‌شود و می‌تواند سرطان زا باشد. در بسیاری از مغازه‌ها آب‌های معدنی در تابش مستقیم نور آفتاب پشت شیشه مغازه قرار گرفته‌اند، در دمای بالا ورود ترکیبات دیواره بطری به داخل آب شدت بیشتری پیدا می‌کند و هرچه از زمان تولید آن بیشتر گذشته باشد، میزان بیشتری از این مواد سرطانزا در آن حل خواهد شد. بنابراین توصیه می‌‍‌شود هنگام خرید آب معدنی به زمان تولید آن دقت کرده و آن را دور از آفتاب نگهداری کنید.

مقیمی تصریح کرد: یکی دیگر از کارهای رایج بین مردم استفاده مجدد از بطری‌هاست. از پر کردن مجدد بطری‌های آب معدنی با آب‌های شهری یا موادی که خواص اسیدی یا بازی دارند، مثل سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب میوه، مایع شربت و… و نگهداری آنها در یخچال خودداری کنید، زیرا ترکیب این مواد با دیواره بطری واکنش‌هایی می‌دهد که خطر آفرین و سرطانزا است.

وی اذعان داشت: تابش مستقیم نور آفتاب نیز واکنش بین محتویات بطری، مثل آب، آب میوه، مایع شربت و… و دیواره آن را افزایش می‌دهد که این امر موجب انتقال ترکیبات دیواره بطری به درون مواد داخل آن و در نتیجه افت کیفیت و فساد مایعات می‌شود. استفاده از بطری‌ها برای یکبار آن هم در دمای مناسب توصیه می‌شود.