خرید PDF درسنامه این فصل

۴,۹۰۰ تومانافزودن به سبد

خرید PDF درسنامه کل 14 فصل کتاب

۴۹,۰۰۰ تومانافزودن به سبد

درسنامه این فصل

درسنامه علوم این فصل

کاربرگ علوم ششم درس 14 با جواب تشریحی

کاربرگ علوم این فصل

نمونه سوال تستی این فصل

نمونه سوال تستی علوم این فصل

 پاسخ فعالیت های این فصل

پاسخ فعالیت علوم این فصل

 پاور پوینت این فصل

پاورپوینت علوم این فصل

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده

توصیه می شود پس از مطالعه درس نامه نمونه سوال و پاسخ نامه ی آن را نیز دنبال کرده و یا در آزمون های آنلاین فرامعلم شرکت و سطح دانش خود را تحلیل کنید

در این نوشته به درس نامه علوم ششم درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده، می پردازیم.

 توصیه می شود پس از مطالعه درس نامه نمونه سوال و پاسخ نامه ی آن را نیز دنبال کرده و یا در آزمون های آنلاین فرامعلم شرکت و سطح دانش خود را تحلیل کنید.

درس در یک نگاه

در این درس، تلاش شده دانش آموزان با مفهوم فناوری و یکی از کاربردهای آن یعنی وسایل ارتباط شخصی آشنا شده و مسیر تغییر و تکامل آن را در طول تاریخ درک کنند و با برقراری ارتباط بین گذشته و حال، آینده را پیش بینی کنند و برای حل مسائل آن، راه حل پیشنهاد نمایند. کاربران در فرایند این درس می توانند آنچه را در مورد فناوری وسایل ارتباط شخصی فراگرفته اند به سایر فناوری های مورد استفاده در زندگی تعمیم دهند.

نقشه مفهومی درس چهاردهم

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده 1

روش های انتقال پیام

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده

انتقال پیام در گذشته

انتقال پیام از طریق دود و آتش

دود و آتش از وسایل اولیه ارتباطات محسوب می شود. از آتش در شب و از دود آتش در روز برای ارسال پیام استفاده می شد. نمونه معروف آن، سرخپوستان هستند که با استفاده از قطع و وصل دود آتش، پیام های مختلف می فرستادند.

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده 3

انتقال پیام از طریق اشخاص تیزپا و دونده

در زمان های گذشته در جوامعی که امکان استفاده از حیوانات تندرو و تیزپا را نداشته اند از اشخاص دونده و پرسرعت برای انتقال پیام استفاده می کردند. معمولا این اشخاص برای انتقال پیام آموزش های لازم را می دیدند و یا تمرین می کردند یا به صورت داوطلبانه به انتقال پیام می پرداختند.

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده 2

انتقال پیام از طریق چابک سواران

در گذشته برای انتقال پیام از امپراطوری ها و دولت ها به نقاط دورتر و برقراری ارتباط با سایر دولت ها و امپراطوری ها از سوارکاران ماهر و چابک استفاده می شد.

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده 3

 گفتنی است اسب هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می گرفتند از قبل آموزش دیده و تربیت شده بودند.

انتقال پیام از طریق پرندگان

یکی از بهترین روش های انتقال پیام استفاده از پرندگان آموزش یافته و تربیت شده بود. این پرندگان نامه رسان تحت آموزش بهترین مربی ها برای تشخیص مکان مبدا و مقصد قرار می گرفتند. کبوتر ، عقاب و باز پرندگانی بودند که از آن ها برای انتقال پیام استفاده می شد.

کبوترهای قاصد توانایی زیادی در یافتن مقصد دارند. سرعت بسیار زیاد در انتقال پیام، راحتی کار و افزایش وسعت مناطق پیام رسانی موجب شد که برای مدت زمان زیادی از این روش استفاده شود.

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده 4

انتشار پیام از طریق دهل یا طبل و جارچی ها

این نوع انتقال پیام توسط جارچی ها انجام می گرفت. به این صورت که جارچی ها به همراهی دهل زن ها و شیپور نوازها، پیام را از مرکز حکومت به سمع مردم می رساند. آن ها در کوچه و خیابانها به راه می افتادند و با زدن طبل با صدای بلند توجه مردم را به خود جلب می کردند.

استفاده از این روش برای انتشار پیام از زمان های گذشته رواج داشته است؛ و حتی امروزه در برخی از کشورها به همان شکل و یا اندکی تغییر یافته استفاده می شود .

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده 5

انتقال پیام امروزی

امروزه از روش های مختلفی برای انتقال پیام استفاده می شود.

از طریق تلگراف و تلفن

اختراع تلگراف مهمترین تحول در زمینه ارتباطات بود. این وسیله زمینه آن را فراهم می ساخت که از فواصل بسیار دور ارتباط ها فراهم شود و پیام ها بدون تهدید و خطرهای که قبلا با آن ها روبرو بود، به مخاطبان و گیرندگان برسد. در کنار تلگراف، اختراع تلفن و … هر کدام پس از دیگری شرایط و امکان انتشار و انتقال پیام را آسان تر و گسترده تر ساخت و اختراعات و اکتشافات سریع و چشم گیر در عرصه ارتباطات، تمام ابعاد دیگر حیات انسان ها را تحت تاثیر و پوشش قرار داد.

تصویرهای زیر برخی وسایل ارتباطی در گذشته را نشان می‌دهد:

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده 6

        

انتقال پیام از گذشته تاکنون یکی از مهم ترین نیازهای بشر بوده است.

روش های انتقال پیام در گذشته علاوه بر دشواری نیازمند زمان زیادی بودند. با پیشرفت علم شیوه های انتقال پیام بسیار کاربردی تر و راحت تر شده است. در حال حاضر به راحتی در هر کجای جهان که باشید می توانید با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنید و از یکدیگر با خبر باشید.

از اواخر قرن نوزدهم به بعد، مهم ترین اختراعات در عرصه ارتباطات صورت گرفته است و سرعت ظهور و تکامل این وسایل، زیاد و چشم گیر بوده است.

«دست یافتن به فن عکاسی و فیلمبرداری، ساختن صفحات ضبط صدا و دستگاه گرامافون، تهیه وسایل نمایش و انتقال عکس ها و تصاویر متحرک از راه های دور صورت گرفت. وسایل نوین چون سینما و تلویزیون، در دسترس قرار گرفت.»

رایانه هم همان طور که می دانید، در زندگی امروز ما نقش مهمی دارد که با راه اندازی شبکه جهانی اینترنت و البته سیستم چت توانسته است فاصله ها را کوتاه و به تبادل فرهنگ ها کمک بیشتری کند.

امروزه با پیشرفت علم و به وجود آمدن وسایل ارتباطات جمعی نوین انسان ها به راحتی می توانند بدون سفر کردن و دیدن نقاط مختلف دنیا با فرهنگ های مختلف آشنا شوند. اخبار مختلف سیاسی و اجتماعی از سراسر دنیا به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و می توان گفت با وجود راه های ارتباطی جدید مرزها کاملا شکسته است.

در تصویرهای زیر برخی وسایل برقراری ارتباط امروزی آمده است:

درس نامه علوم ششم درس 14 : از گذشته تا آینده 7

خرید PDF درسنامه این فصل

۴,۹۰۰ تومانافزودن به سبد

خرید PDF درسنامه کل 14 فصل کتاب

۴۹,۰۰۰ تومانافزودن به سبد