دانلود رایگان PDF سوالات این فصل بدون پاسخ
خرید PDF نمونه سوال تستی این فصل با جواب تشریحی

۴,۹۰۰ تومانافزودن به سبد

خرید PDF نمونه سوال تستی کل کتاب با جواب تشریحی

۴۹,۰۰۰ تومانافزودن به سبد

درسنامه این فصل

درسنامه علوم این فصل

کاربرگ علوم ششم درس 14 با جواب تشریحی

کاربرگ علوم این فصل

نمونه سوال تستی این فصل

نمونه سوال تستی علوم این فصل

 پاسخ فعالیت های این فصل

پاسخ فعالیت علوم این فصل

 پاور پوینت این فصل

پاورپوینت علوم این فصل

نمونه سوال تستی علوم ششم درس 14 با پاسخ نامه

پاسخ نامه گزینه مناسب را انتخاب کنید.

1. کدام یک از وسایل ارتباط شخصی از نوع امروزی تر است؟

  1. انتقال پیام از طریق دود
  2. انتقال پیام از طریق تلگراف
  3. انتقال پیام از طریق طبل ها
  4. انتقال پیام از طریق جارچی ها

رد گزینه ها

  • دود و آتش از وسایل اولیه ارتباطات محسوب می شود. از آتش در شب و از دود آتش در روز برای ارسال پیام استفاده می شد. نمونه معروف آن، سرخپوستان هستند که با استفاده از قطع و وصل دود آتش، پیام های مختلف می فرستادند.
  • انتشار پیام از طریق دهل یا طبل و جارچی ها: انتقال پیام توسط جارچی ها انجام می گرفت. به این صورت که جارچی ها به همراهی دهل زن ها و شیپور نوازها و طبل زن ها، پیام را از مرکز حکومت به سمع مردم می رساند. آن ها در کوچه و خیابان ها به راه می افتادند و با زدن طبل با صدای بلند توجه مردم را به خود جلب می کردند.
  • و اما اختراع تلگراف مهمترین تحول در زمینه ارتباطات بود. این وسیله زمینه آن را فراهم می ساخت که از فواصل بسیار دور ارتباط ها فراهم شود و پیام ها بدون تهدید و خطرهای که قبلا با آن ها روبرو بود، به مخاطبان و گیرندگان برسد. در کنار تلگراف، اختراع تلفن و … هر کدام پس از دیگری شرایط و امکان انتشار و انتقال پیام را آسان تر و گسترده تر ساخت و اختراعات و اکتشافات سریع و چشم گیر در عرصه ارتباطات، تمام ابعاد دیگر حیات انسان ها را تحت تاثیر و پوشش قرار داد.

2. امروزه سریع‌ترین شبکه اطلاع رسانی چیست؟

  1. تلفن
  2. تلگراف
  3. فکس
  4. اینترنت

رد گزینه ها

  • فکس‌ها اطلاعات زیادی را در مدت زمان کم و با کم‌ترین تاخیر به مقصد می‌رسانندپیش تر با وجود پیشرفت تکنولوژی، تنها در شرکت‌ها و ادارات حفظ شده است. اما رایج‌ترین دلیل استفاده از فکس امتناع بعضی از شرکت‌ها برای به رسمیت شناختن امضای دیجیتالی است
  • تلگراف سیستمی برای انتقال پیام‌هایی است که به آن‌ها دورنگاشت یا تلگرام می‌گویند، از یک نقطه به نقطه دیگر، با استفاده از کدهای انتقال سریع و قابل اعتماداست در تلگراف لازم است پیام به یک کد  تبدیل شود که توسط فرد فرستنده و گیرنده شناخته‌شده باشد. بنابرای مشخصا ارتباط دو طرفه ای با محدودیت زمانی ،زبانی  و…. است
  • تلفن نیز از دستگاه‌های مخابراتی است که برای انتقال صدا بکار می‌رود. با استفاده از تلفن، مردمی که فرسنگ‌ها از یکدیگر دورند می‌توانند با هم صحبت کنند. هر چند که امروزه بیشتر استفاده از تلفن همراه صورت می‌پذیرد که به اینترنت دسترسی دارد.
  • بر خلاف تلفن ،فکس و تلگراف ،اینترنت شبکه به هم پیوسته سامانه‌ای جهانی از شبکه‌های رایانه‌ای متصل است در واقع شبکه اي است که در آن ميليون ها کامپيوتر از سراسر جهان به هم متصل شده اند.و می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن با یکدیگر در ارتباط باشند و در حقیقت در اکثر خانه ها ،شهر ها و حتی بیشتر روستای جهان وجود دارد که توانسته کره زمین را به یک دهکده جهانی تبدیل کند و وجود شبکه های مجازی متصل به اینترنت جای تلفن که در اکثر خانه ها وجود دارد ،پر کرده است.

3. در گذشته های دور مانند دوره امپراتوری هخامنشیان دسترسی دولت‌ها به نقاط دور کشور از طریق………. انجام میشد؟

  1. پرندگان
  2. جارچی ها
  3. چابک سواران یا چاپارها
  4. مشعل ها و دود آتش

چابک سواران یا چاپارها

4. چه تعداد از عبارات زیر از معایب ارتباط گسترده معاصر است؟

  • با گسترش روند جهانی شدن حضور رسانه‌ها دیگر دولت ها نمی توانند کنترل آهنین بر زندگی مردم داشته باشند زیرا دیگر قدرت انحصاری و سانسور مانند گذشته وجود ندارد
  • در بسیاری از کشورهای دارای تکنولوژی پیشرفته با کارکرد منفی رسانه ها شمساری اخلاقی پدیدار گشته به گونه‌ای که صلح و دموکراسی مورد تهدید است .
  • برخی از کشورهای قدرت طلب مطرح در دنیا هدایت رسانه ها و سیستم های الکترونیکی به منظورسواستفاده از منافع دیگر ملت هاست .
  • برانگیختن احساسات و علایق، ایجاد ترس و نفرت از دشمن از شهروندان ، استفاده از توان افراد به بهترین وجه ممکن برای کشور از طریق قدرت تبلیغاتی رسانه ها ممکن است.
  • سریع و آنی بودن ارتباطات از مهمترین خصلت‌ها و ویژگی‌های ارتباطات امروزه است که برخلاف زمان حال در زمان‌های قدیم هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد تا واقعه ای از راه دور به اطلاع افراد برسد.
  • وسعت جهانی حوزه انتشار وسایل ارتباط جمعی در دوره معاصر افزایش و گسترش یافته به طوری که مطبوعات، رادیو ، تلویزیون و سینما به افراد بود بی‌شمار ا امکان داده که نه تنها در داخل شهریا کشور در سراسر جهان با یکدیگر در ارتباط باشند.
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

5. کدام یک از گزینه های زیر به مزایای ارتباط جمعی اشاره کرده است ؟

  1. فراوانی و گوناگونی محتوا
  2. سود پرستی و قدرت طلبی در سیاست برخی کشورها
  3. فرار بودن محتوا و وسایل ارتباط جمعی
  4. سهل انگاری و خطا و غرض ورزی همکاران و گردانندگان اخبار و اطلاعات

6. امروزه گسترش و شروع وسایل ارتباط جمعی و رسانه های گروهی به حدی است که عصر ما عصر ………نامیده می شود؟

  1. اطلاعات
  2. ارتباطات
  3. رسانه های ارتباط جمعی
  4. رسانه های گروهی

7. در متن زیر چند اشتباه علمی وجود دارد؟

وسایل ارتباط جمعی همچون ماهوراه اینترنت رایانه همراه با مزایای خود معایبی دارد ماهواره به مهاجمان فرهنگی و دشمنان آداب و سنن و فرهنگ و عقاید و ملت‌های مستقل این امکان را داده که بتواند در خارج از مرزها بدون هر گونه کنترلی هویت آنها را مورد هجمه قرار دهند و برای آنها برنامه‌ریزی فرهنگی کند.

 فضای سایبر مانند اقیانوسی دچار طوفان و تلاطم است که هرکس به لحاظ عدم آشنایی با فن شنا و نداشتن وسیله مناسب اقیانوس پیمایی غرق گردیده و خوراک کوسه ها می شود.

 با توجه به اینکه فضای اینترنت یک فضای بسیار کوچک است که گشت زدن در آن از این سو و آن سو رفتن آن آسان و اما استفاده از امکانات آن پر هزینه است از این رو افراد اعتیاد اینترنتی پیدا می‌کند به گونه‌ای که نمی توانند یک روز را بدون اینترنت سپری کند.

 استفاده زیاد از بستر اینترنت ارتباط های خانوادگی و فامیلی و صله ارحام را کاهش می دهد که نتیجه آن سوق دادن افراد به فرهنگ جهانی است.

  1. یک
  2. صفر
  3. دو
  4. سه

8. کدام گزینه از نتایج اعتیاد به اینترنت نیست؟

  1. افسردگی
  2. مختل شدن فعالیت های روزمره
  3. اضطراب
  4. مصنوعی شدن ارتباطات

9. کدام یک از گزینه ها درست است؟

  1. انسان موجودی اجتماعی است و در جامعه زندگی می‌کند که گرفتار خواسته‌ها و سلیقه‌های متفاوت و گوناگون قرار می گیرد که گاهی ممکن است با دیگران همخوانی نداشته باشد
  2. ارتباطات یعنی تنها فن انتقال اطلاعات از یک شخص به شخص دیگر در یک محیط مشترک
  3. عمده‌ترین نقشی که وسایل ارتباط جمعی عمده ترین نقشی که وسایل ارتباط جمعی به عهده دارند اطلاع‌رسانی مشارکت جمعی فرهنگ‌سازی و آموزش است
  4. در تاثیرات منفی استفاده از رسانه ها ضعف پیوندهای سنتی بهره برداری تبلیغاتی انتشار اخبار غیر واقعی تجزیه و نفاق وحدت ملی تغییر الگوی مصرف و فناوری است.

10. کدام یک از ابزار های زیر در جامعه اثر حاضر کاربرد عمومی تر و شخصی ترین پیدا کرده است؟

  1. تلگراف
  2. تلفن
  3. تلفن همراه
  4. فکس
خرید PDF نمونه سوال تستی این فصل با جواب تشریحی

۴,۹۰۰ تومانافزودن به سبد

خرید PDF نمونه سوال تستی کل کتاب فصل با جواب تشریحی

۴۹,۰۰۰ تومانافزودن به سبد